رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار

موقع أيام نيوز

مريم: عينيها دمعت.. الله يسامحكم. لازم ادمع انا في اي موقف..
آدم: ضمها هي كمان ونور لحضنه. واتنهد وسمع صوت المسحراتي..
مريم: خرجت. من حضنه. يلا احنا يا نور. ابوكى لسه وراه مهمة رينو … يلا احنا ننزل ربنا معاك يا ادم وضحكوا ….واخدت.. نور ونزلو. وكانت داده سعاد مجهزه كل حاجه هي والبنات …
وكان زين صاحي. وصحى مراد.

آدم: طبعا منبه على بناته. انهم يناموا في بيجامات.
. ممنوع فساتين قصيره. علشان لو حد دخل في اي وقت. تكون البنت مستوره.. وآدم خبط مره واتنين وتلاته.. وبعدها اتاكد ان رينو سحبت في نوم عميق.. وفتح الباب ودخل على رينو. وكان شعرها على وشها كله.. لان رينو شعرها طويل جدا.. وآدم ابتسم على طريقه نومها الطفولي.. وكانت نايمه وماسكه طرف الفانوس بايديها ….وشعرها مغطى وشها… وصحاها اكتر من مره.. برده ماصحيتش..
وقرر يعمل اللي بيعمله معاها كل سنه.. وشال الفانوس. وحطه على المكتب… وشال رينو ودخل بيها الحمام..ووقف قدام الحوض..وحاول يبعد شعرها اللي مغطى ضهرها كله.. وغسل لها وشها. لكن مافيش فايده ….
آدم: ما فيش فايده.. شيل.يابن العدوي.شيل.. وشال رينو علي كتفه.. وكانت علي كتفه صغيره. ولكن شعرها. وآدم شايلها.معدي ضهره.كلهم قاعدين على السفره مستنيين … آدم.. وشافوه نازل زي كل رمضان.. شايل رينو علي كتفه. وايديها مفرودين على ضهره. وشعرها الطويل الناعم واصل للاخر ضهر. آدم. ونزل بيها. وقعدها على الكرسي جمبه..ولم شعرها. اللي محتار فيه يعملو. ازاي.. كل ما يلفوا.. من نعومته يتفرد تاني.. وفي الاخر قال مش مهم.وسابه مفرود. وكلهم مبتسمين لحركات آدم الاب الحنين.. وحاول يفوق …رينو آدم: رينو … رينو.. قومي يا نوتيلتي … وسكت وبص.ل نور.. احم فوق يا بنتي الله يهديكي.. هتجيبيلي الكلام..

مريم: ضحكت. على ادامها الل خايف من نور.
ونور: ابتسمت خلاص يا بابي مسمحاك. صحيها.
آدم: كتر خيرك والله. يا بنتي يعني. امان.
نور: امان..علشان هتجوز بس.
آدم: وده العشم. وآدم. رينو.قومي يا قلب ابوكي.. ولكن مش مطمن.. بيبص على نور.
نور: ههههههههه. والله مش متضايقه صحيها..
آدم: امسكيها يا مريم.
مريم: ههههههههه ظ لا ما تقلقش نور حلفت خلاص.

آدم: راح مخبط على خد رينو. وباسها من جبينها. قومى ياورحي. قومي. قومي بقى. الفجر هيدن. اصحى..
ورينو ولا هنا.. وادم حاول معاها. وبعد فتره. ايه يا بابي سيبني انام …
آدم: اتنهد.. اشهد ان لا اله الا الله..قومي. يا رينو الفجر قرب يدن ولسه ما اتسحرناش.
. وآدم بص ل مراد. طلعت سحور للجنايني والبواب مراد: مبتسم.. حصل ياحاج
رينو: فتحت عينيها ببطء. وكانت جميله وشعرها طويل جدا.. ورثاه عن جدتها نور.ونهاد. لانهم كان شعرهم طويل جدا … ونور شعرها طويل لاخر ضهرها. لكن شعر رينو اطول واتقل….
– اخيرا رينو فاقت.. ولكن ادم كان بيأكلها.. ويأكل نفسه.. ويشاور ل مريم انها تيجي جمبه علشان يأكلها.. قالتله انا مرتاحه.. كل انت بس وأكل رينو علشان الوقت …

-ومراد: من جواه بيتمنى. وعايز يكون آدم العدوي في حنيته على اولاده. في المستقبل.
– وزين: اتمنى وعايز يبقى زي مريم. متفاهم للامور ومتسامح. لأقصى درجه. وعقله كبير …. وبعد شويه اتسحره على خير.. ورينو فاقت وقامت تجري.. علشان تجيب ازازه ميه كبيره.. وقاعده تشرب قبل الفجر ما يأذن.. وكلهم قامو. يتوضو..
آدم: اتوضا. ولبس واخد. مراد. وزين على المسجد
– ومريم اتوضت. ونور. ورينو.. ومريم قالت ل داده. سعاد والبنات يتوضو علشان هيصلوا معاها جماعه … ومريم اتاكدت انهم اتسحروا.
– وكل بيت الحمد لله. اتسحر. وكله اتوضى واستعد لسماع الاذان.
– ومصطفى: اخد اشرف. ومحمد. ويوسف وطلعوا على المسجد
– وجاسر: اخد مالك وطلع على المسجد.
– وحسام: نزل على المسجد.
– وطارق: اخد. فهد. وفارس على المسجد.. والفجر إذن. والكل نوي الصيام.. والكل صلي الفجر ورجعو. على البيت. وقعدو للشروق. يقرأو القرآن.. وبعدها الكل نااااام —–

يتبع….

مريم صحيت من النوم وكانت الساعه ١٠.. اتعدلت وصحت آدم ..

مريم: آدم حبيبي.

آدم:…….

مريم: آدم

آدم: امم. فتح عينيه وابتسم.. وشد مريم نيمها على دراعه تاني.. صباح الخير.

مريم: ابتسمت. ونامت على دراعه صباح الخير يا حبيبي.. ورمضان كريم.

آدم: الله أكرم يا قلبي.الساعه كام؟

مريم: الساعه 10 ما تقلقش لسه بدري على صلاه الجمعه.

آدم: طيب تمام 

تم نسخ الرابط