رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
ورينو. جواها وجع واشتياق لكن عندها ثبات انفعالي قدامهم.. وبرده كانت مبسوطه في الحفله.. ورقصت هي والبنات.. ورودي كانت معاهم وقالت ل رينو انها اشترت فستان جميل وهتفرد شعرها..
. واحتفلوا كلهم واليوم عدى بسرعه. والكل روح ونام
————-بقلمى Mariem Nasar
في الصباح
.. مريم صحيت وصحت آدم.وخرجت تصحى نور علشان متتأخرش على سنتر التجميل هي ورينو والبنات..
مريم: حبيبتي الل كبرت. وهتبقى اجمل عروسه النهارده.
نور: شالت ايد مريم من على وشها وباستها. حبيبتي يا مامى. ربنا يخليكي ليا يارب.
مريم: حضنتها. مبروك. مبروك يا قلبي.
نور: حضنت. امها بسعاده وحزن.ممزوجين مع بعض. الله يبارك فيكي يا مامى
نور: بصوت مهزوز.. صحيت من شويه. محمد اتصل عليا. وقالي انه هيوصلني للسنتر..
مريم:طيب تعالي اقعدي عايزاكي في موضوع مهم قبل ماتخرجى.
نور: قعدت جمب امها. اتفضلي يا مامي.
مريم: مسكت ايد نور..وكلمتها عن حقوق الزوج وحقوق الزوجه. والواجبات بين الزوجين وشرحتلها كل حاجه. وكمان كلمت نور وقالتلها ان محمد تعب في حبه ليها. وانها لازم تعوضوا الحب ده لانه يستاهل. وقالت ل نور انها اللي زي محمد وآدم كلامهم يتسمع.. ونعم وحاضر تخلي الجليد يدوب والنار تخمد.. وانها تقابل محمد دايما بالابتسامه. وهو غصب عنه هيحبها اكتر.. وهيحترمك اكتر.. والاحترام المتبادل اهم حاجه.. واهم من ده الثقه.وانك لازم تسمعيه وقت خنقته.. ولو راجع من شغله تعبان ؟ انتي بقربك منه هتنسيه تعبه. لازم تكوني في بيتك كل يوم عروسه. ورقيقه في معاملتك معاه. وهو هيقدر تعبك.. اللي زي محمد يا نور.. يتشال من على الارض شيل. ولو مهموم وزعلان خديه في حضنك. هتنسيه همه وزعله.. خليكي امه وبنته..صاحبته وحبيبته ومراته.. هو هيكون ليكى. اب واخ وصديق وحبيب وزوج.. فاهمه يا نور يابنت قلبى.
رينو: خبطت ودخلت عليهم.. الله الله ايه كميه الاحضان والبوس دي بقى..
مريم: تعالي يا اوزعه تعالى. رينو كشرت عينيها. على فكره انا مش قصيره انا اطول منك ب ٢ سنتي اوكي..
رينو: بتسرع.. مامي بقى. انتي هتقولي زي فهد ….. وسكتت. احم وبصت ل نور.. نور البنات اتصلوا. وكلهم نازلين ورايحين على السنتر.. انا هاروح مع ابيه زين.. وهو بيوصل ريتال للسنتر.. وفارس هيوصل فريحه.. ويوسف هيوصل مريم.. وانتي طبعا معروفه.. اكيد ابيه محمد هيجي ياخد الملكه. نوربانو هههههههه
مريم: طيب يا حبيبتي. جهزي كل حاجه واوعي تنسى حاجه. انا هاقوم اشوف آدم. وقامت وهي خارجه باست رينو من خدها.وابتسمو وخرجت.
رينو: بدموع. قربت من نور وحضنتها. انا مش عارفه هاعمل ايه من غيرك يا نور بانو…
نور: اعملي اندومي.
رينو: ابتسمت وسط دموعها هههههه يخرب بيت الخفه ..
نور: لا يا قلبي. محمد قالي وقت ماتحبي تشوفي مامي وبابي.. انا هاوصلك بنفسي.. ومحمد لما بيوعد بيوفى. واكيد كل اسبوع هاكون موجوده. لان بابي شرط علي محمد اننا نكون موجودين كل جمعه هنا.. يعني اكيد مش هابعد عنك يا رينو يا قلبي انتي. وعقبالك يا روحي
رينو: احم. لأ. انا مش هتجوز.
نور: ايه الكلام العبيط ده.؟
رينو: لا انا هاركز في مذاكرتي.وكمان عايزه اكون دكتوره جراحه زي ابيه محمد. وهختار اعلى قسم في الجراحه العامه.
نور: حبيبتي. تمام وكل اللي بتقوليه حلو جدا. لكن ليه قولتي. انك ما بتفكريش تتجوزي.. وبعدين انتي بقالك فتره يا رينو متغيره.. وسألتك كتير. ممكن اعرف مالك.
رينو: بلعت ريقها.. يوووه يا نور هو ده وقته الكلام ده. انتي النهارده عروسه..عروووسه. وانا هخربها في الفرح. عارفه بفكر اغني.
نور: ابتسمت. اممم يعني انتي علشان صوتك حلو زي بابي. ها تغظيني. وتغنى.
رينو: يعني انتى اللي صوتك وحش.؟ ما انتي صوتك جميل برده..
نور: حبيبتي مش احلى من صوتك.. وفون نور. رن يا خبر محمد بيتصل ولس?
بسم الله نبدأ
آدم: قاعد في اوضته ما خرجش منها من الصبح.
. وفرحان ومتدايق. فرحان لان بنته هتتجوز. وزعلان علشان بنته اللي كانت بتكلمه وهي في بطن امها هتمشي. خلاص مدلله باباها هتمشي.
.. مريم دخلت وشافته. وعرفت انه مخنوق ومتدايق. راحت قعدت جمبه وتهون عليه.. فاكر: يوم فرحنا يا آدم
آدم: بصلها وابتسم. هو ده يوم يتنسي..
مريم: تعرف. انا عشت في اليوم ده كل حاجه … انا محدش فرح فرحتي ابدا..وعاش السعاده اللي عشتها في اليوم ده.
آدم: رجع خصله شعر ورا ودنها.. وانا كنت اسعد واحد في الكون كله..
مريم: لا مش اكتر مني. انا في اليوم ده اتخطبت. واتجوزت. وضحكت بصوتها كله. وعرفت اني حامل.
آدم: غصب عنه ضحك.. العروسه حامل..فعلا كان يوم مميز. وفرحه مميزه.
مريم: مش بقولك.. محدش عاش السعاده اللي انا عشتها معاك … طيب فاكر لما غنتلي يوم فرحي. كانت اغنيه ايه. ايه يامريم..مش فاكره.. ايوه. ايوه