رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
رينو: بغضب.. لا يا ابيه زين.. انا مش هتجوز أبدا.
زين: يا ساتر… ايه الكلام ده يا رينو.. في واحده مش عايزه تتجوز لما تكبر..
رينو: انا. انا مش عايزه اتجوز لما اكبر.. انا هاهتم بدراستي وبس.. هي دي حاجه وحشه يا ابيه
زين: لا يا قلب ابيه زين.. انا اكون فخور بيكي طبعا.. وانك تتفوقي فى دراستك.. وتركزي فيها..هو في اخ هيعوز من اخته ايه اكتر من كده …
زين: تحبى تروحي فين. بابا طلب منى انى افسحك شويه.
رينو: لا. مش عايزه اروح فى مكان. انا عايزه اروح. انا بهدوم المدرسه من الصبح..
زين: ماشى ياحبيبتي. بس ليكى عندي خروجه. تمام
رينو: بشبح ابتسامه.. اوكى. وربنا مايحرمنى منكو ابدا..
زين: ولا يحرمنا منك ياقمر. ع رأى الحاج. يانوتليتى. هههههه
..يا ترى هستحمل الحياه من غيرك يا فهد. وبعدها بصت بجمود.. لانها كل شويه تفتكر هجومه عليها وهو بيبوسها.. وتحس انها بتكره نفسها وبتكرهه
ولازم تبقى اقوى. وانه لازم يتعلم أنه ميتجرأش. ولا يفكر. انها ممكن تكون سهله بالشكل ده
————
مراد قاعد في الجنينه وفريحه نزلت وراحت وقعدت جنبه..مراد..
فريحه: مرادي حبيبي انا اسفه…
مراد: قام من مكانه وما ردش عليها..
فريحه: قامت …. مراد حبيبي.. والله بجد انا اسفه.. انا اتصرفت غصب عني لما حسيت انك ممكن تروح مني.. ساعتها اتعميت يا مراد..
مراد: اروح منك. انتي غبيه يا فريحه..ولا بتمثلي الغباء.. وانا.. !!!؟ انا خاين يا فريحه..
فريحه: بحرج..انا غلطت يا مراد. بجد والله باعتذر انا لما عمو اتصل عليا وقالي.. اتصرفت بغباء ودلوقتى عمو آدم حكالي على كل حاجه وانه كان بيهزر.. ارجوك يا مراد سامحني والنبي.. والله كان غصب عني انا اسفه بقى..
فريحه: صعب عليها نفسها ودموعها نزلت قربت اكتر مراد سامحني.
مراد: لف ليها واتنهد.. لا. يا فريحه لا.. انا لا يمكن اسامحك.. ولف ضهره ليها. انتي شكيتي فيا.. وعارفه اني لا يمكن ابص لغيرك.. انا اه ممكن اهزر. اضحك. اتريق. انا مافيش واحده تملي عيني. وكمل بتريقه. غير حضرتك.. وايه الل حصل بعد ماسمعتى كلمتين من حد.!؟..ان اول محطه تقابلك نزلتي فيها وصدقتي كلام آدم عليا.. مع انه ماقالكيش حاجه كبيره.. هو قالك ان مراد جمبه صوت بنات.. يعني مقالكيش انه فى شقه مع واحده.. يعنى ممكن اكون في مشوار.. او الكليه عندك.او. وارد اكون في اي مكان. او اي مصيبه.. لكن ما توصلش انك تفكري ان فى الوقت ده بكون بخون حضرتك. وتقوليلي انت خاين يا مراد.. وغشاش.وفتح فونه. وفتح الواتس..
اتفضلي..ولا اقرالك انا.. اسمعي.. اسمعي..انت قافل فونك ومقضي حياتك.. وعايش مع البنات بتخوني يا مراد رد عليا يا غشاش يا خاين يا بتاع البنات رد..وقفل الفون.
.الله حلو قوي يا فريحه.. حلوه قوي.. انك تشكي فيا.. آدم ما عملش حاجه يا فريحه.. آدم قالك كلمتين..وحتى لو مكنش بيهزر. انتي صدقتي.وانتى عارفه انى اكتر حاجه بكرها في حياتي.. هي الخيانه..
آدم: واقف بعيد ومتابع..
مريم: ليه كده يا آدم بس
آدم: مريم كويس ان ده حصل.. لازم فريحه يكون عندها ثقه في مراد اكتر من كده.. مراد بيحب فريحه من 18 سنه.. 18 سنه يا مريم.. مش مكالمه اللي هتهد الحب ده.. كويس ان حصل كده.. انا طبعا ماكنتش اقصد كل ده.. انا كنت عايز فريحه تزعل من مراد.. وانا اهتم بفريحه قدامه.. كان هيولع وساعتها يحس بالل هو بيعمله فيا.. لكن ما توقعتش ابدا.. ان فريحه هاتتهموا بالخيانه الكلمه في حد ذاتها كبيره ومش حلوه.. انا مانكرش اني زعلان من نفسي.. لكن (رب ضرة نافعه)
مريم: تفتكر مراد هيسمعها ويسامحها.
آدم: طبعا. ما دام اتخانقو وفتحوا مجال للكلام.. وكمان في طرف معترف بغلطه يبقى هيسامح. وإن مش سامحها انهردا.. بكره الفراق هيعلمو وهيسامحها باشتياق..الحب اللي بينهم مش هش قوي كده.. بانه يتهدم في لحظه.. وبص قدامه بزعل …
مريم: ما لك يا آدم
آدم: مافيش يا حبيبتي. انا هدخل مكتبي ويا ريت ما حدش يدخل عليا.
مريم: شافت وعرفت كده ان آدم زعلان.. بس يا آدم
آدم: عن اذنك ومشي وهو متدايق.. ومريم كمان زعلانه على آدم ومراد …
……..لان الهزار الزايد. احيانا يقلب بجد…
مراد: اتفضلي علشان هاوصلك فريحه راحت وقفت قدامه..مراد لو سمحت …
مراد. …..
فريحه. مراد ارجوك. انت بتعمل كده ليه.. انا ضحيه يامراد.. ارجوك سامحني انا بثق فيك.. في فرق بين الثقه. والغيره انت عارف اني عمري ما شكيت فيك
مراد: بجد هي انك تتهمينى بالخيانه بتبرريها انك كنتي غيرانه.. هههههههه..يعني مش شاكه فيا. لا واضح. انك مش شاكه فيا. اصل الل بتغير دى بتقول لحبيبها خاين وغشاش. لا وكمان كداب..
فريحه: ارجوك يا مراد بقى. انا مش قادره اتكلم.. انا من الصبح في الشارع.. ارجوك والله انا من امبارح ما نمتش كويس.. ولفت ضهرها ليه.. انت امبارح لما حاولت وبوس…… ومكملتش الكلمه.. انا معرفتش انام. كنت في منافسه. مابين قلبى وعقلى. وما عرفتش اخد قرار ازعل منك.. ولا افرح..وفي الاخر قلبي اللي فاز على عقلي. علشان بيحبك.. وقررت اني ماازعلش رغم انك ما اتصلتش زي كل يوم.. والصبح قومت مصدعه وكملت بعياط.. وانا رايحه الكليه عمو يتصل عليا ويقولى ان مراد جنبه بنات.. وانك كمان قلتله انك موجود معايا