رواية نص وش بقلم الكاتبة دينا مختار
دينا نص وش
رحمة :كمان ساعة يا فندممهدي ( بتعب ) :ينفع يتأجل يا رحمة
رحمة :والله مش عارفة هابعت لهم ميل ولو وافقوا هابلغ حضرتك
مهدي :ماشي أنا هامشي وحاولي تأجليه ولو ما إتأجلش بلغيني
رحمة بتبص له وبتلقيه عرقان جامد ومش قادر يقف فبتقول له :حضرتك كويس يا مهدي بيه
مهدي :أه كويس الحمد لله
*****
في مركز الهدى
حور أول ما بتشوف أمير بتتصدم جدا وبتقول بصوتها كله :أميري
أمير وقف مصدوم ومش قادر يفهم ،هو الصوت دا طلع منين ،هو دا بجد وال حلم ،هو في حد سمع الليأنا سمعته ؟
وبيفوق من أفكاره على صوت شادن وهي بتقول له :إتفضل يا أمير بيه
موجود الفترة اللي فاتت ،ولما رجع بالسلمة حب يتعرف بالموظفات الجداد وعشان كدا عملنا اإلجتماع دا
الجميع رحب بيه طبعا وقالو له حمد لله على السلمة إال هي ،قاعده في زاوية لوحدها وبتترعش وبتدعي
دينا نص وش
حور ( بصد@مة ) وبتحاول تستوعب الكلمة وبترد ( باستغراب ) :حورك
أمير ( بهزار ) :ما انتي بتقولي لي أميري ،يبقى أنا أقول لك حوري
أمير :ال أنا هو
حور ( وبتبدأ عنيها تدمع ) :أنا عارفة إنك هو لكن ماكنتش جاهزة للمواجهة دي ،كنت مأجلة كسرتيشوية كمان
أمير :كسرتك !!
حور :أيوة ،أنا الوحيدة اللي هاطلع موجوعة من كل دا ،فكنت عايزة أبقى كويسة ولو حتى لفترة مؤقتة ،لكن ربنا مش رايد يفرحني وجمعنا بسرعة أوي
حور :ممكن نأجل المواجهة دي شوية يا أمير
أمير :أول مرة تقولي لي أمير بس
حور :ماهو ماينفعش تكون حاجة غير أمير بس
أمير ( وهو مش فاهم حاجة ) :طب خلينا نمشي من هنا ارجوكي
حور ( وهي بتقوم تروح على شادن ) :شادن أنا مش هاجي المجموعة بكرة
شادن ( وهي بتشاور لها تدخل جوة ) :تعالي لحظة
دخلت حور مكتب شادن ووقفت شادن قدامها وبتقول لها :إيه اللي عملتيه دا يا حور
حور ( بدموع ) :غصب عني والله ،لما شوفته ماقدرتش أتحكم في أعصابي
شادن :هو دا أميرك اللي كنتي بتخليني أحدد لك موقعه عشان تطمني عليه
حور ( بتقاطعها ) :أيوة هو يا شادن لألسف
دينا نص وش
شادن :ليه لألسف دا أمير بيه قمة في األخلق
حور :بعدين نتكلم في الموضوع دا ،أنا هامشي دلوقت ،ومش هاقدر أحضر بكرة
شادن :ماشي يا حور ،خلي بالك من نفسك ،وإتطمني محدش من الموظفات أخد باله مين اللي قالأميري وخصوصا إنك وشك مكانش باين فامفيش أي ريآكشن عليكي
حور :ربنا يسترها بقي
وسابتها وخرجت من مكتبها وكان أمير مستنيها برة وقال لها :يالل بينا
حور ( وهي ماشية جنبه ) :هانروح فين ؟
أمير :تعالي بس هانروح أي مكان هادي
حور :تمام
فضلوا ماشيين ومحدش فيهم نطق بحرف لحد ما وصلوا عند كافيهقال ليها أمير :المكان هنا هادي وكويس ،ها ندخل
حور ( بتحرك له راسها أيوة وبيدخلوا فعلا الكافيه وبيقعدوا في آخر طرابيزة بناء على رغبة حور
بتفضل حور ساكته شوية وبيقطع السكوت دا أمير وبيقول لها :خرجتيني من المستشفى ليه ؟
حور ( وقررت تحكي له كل حاجه على قد ما تقدر ) :ماهونتش عليا أسيبك في مكان أنا أكتر واحدةجربت تعيش فيه وخصوص ا لما أكون عارفة إنك مش تعبان
أمير :عرفتي منين إني مش تعبان
حور :من ملك ،كانت بتيجي تحكي لي دايما بما إني صاحبتها وتقول لي إنها محتارة تساعدك وال ألوخصوصا إنك إنت اللي عملت لها العملية وبسببك رجعت تشوف من تاني
أمير :وإيه اللي كان مخليها مترددة تساعدني
حور :باباها كان مفهمها إنك عملت لها العملية وسرقت باقي فلوسه وهربت ،وإنك عملت لها العمليةمخصوص عشان تقدر تاخد باقي الفلوس مش عشان إنك بتحبها
دينا نص وش
أمير ( بصد@مة ومش قادر يتكلم ) :بابا عمل كدا
حور :لألسف أيوة ،وياريته عمل كدا وبس
أمير :في إيه تاني يا حور
حور :مع الوقت هاتعرف ،كفاية كدا أوي
أمير :عرفتيني منين ؟ وبتحبيني ليه يا حور كل الحب دا
حور :من لما كنت بنت صغيره بتيجي لـ ـملك قبل ما تعمل العملية ،
من أول مرة شوفتك وأنا حسيتك أميري أنا ،غصب عني حبيتك وماكنتش أعرف إن دا هايكون سبب قهرتيوكسرة نفسي العمر كله
أمير :معقول بتحبيني من زمان أوي كدا وأنا حتى مش عارفك
حور :دي حكمة ربنا ،ماكنش الزم تعرف إني بحبك
أمير :جبتي مفتاح أوضتي منين عشان تخرجيني ،وأرجوكي تجاوبي
حور ( بدموع وهي بتفتكر نفسها من حوالي 9سنين وبتقول له ) :هاحكي لك
من حوالي 9سنين كنت تعبانة شوية وصحيت من حالة اإلغماء اللي كنت فيها لقيتني في المصحة وفي
نفس األوضة اللي إنت كنت فيها وعلى نفس السرير ،حاولت كتير أفهم الدكاتره إني مش تعبانة وإن دا ظلم
كبير إتعرضت له بسبب حاجه ماليش أي ذنب فيها ،لكن فضلت سنتين أحاول في الفاضي وماحدش ساعدني .
وبدأت تفتكر اللي حصل بالظبط
حور ( بقهرة ) :أنا مش تعبانة يا دكتور ،أنا بس مش قادرة أتقبل اللي بشوفه دا ،هم جابوني هنا عشان
يتخلصوا من حقيقتي لكن في الحقيقة أنا مش محتاجة علج نفسي ،أنا محتاجة علج لمشكلتي الحقيقية ،أرجوك ساعدني أخرج من هنا أرجوك
سيف :هاخرجك بس لو إتاكدت إنك فعلا مش هاتئذي نفسك لو خرجتي
دينا نص وش
وبتكمل حور ألمير وبتقول له :تعبت كتير جدا لحد ما قدرت أهرب واللي ساعدني كان دكتور لسة متعين
جديد وهو نفسه دكتور سيف ،بس من حكمة ربنا إني أخدت المفتاح معايا لما هو إداهولي عشان أخرج
وماسيبتهوش وماتسألنيش عن السبب ألني معرفش وماعرفتش غير لما عرفت إنك دخلت نفس المصحة ونفس
األوضة ،جيت وزورتك كذا مرة ،كنت باستناك تنام وأدخل أتطمن عليك وأقعد أبص عليك وأعيط لحد ما غيرت
النوتة بتاعتك وقررت أظهر في حياتك بشكل مباشر عن طريق السطر اللي في آخر كل صفحة في النوت
الجديدة ،شيلت النوت بتاعتك عشان كان فيها ذكريات وحاجات بتوجعك كنت نفسي تنسى وتبدأ من جديد ،لكنمفيش حاجة بتتنسي ،خصوصا لو وجعت صاحبها أوي
وبدأت حور تعيط جامد وتقول :أنا ماكانش نفسي تكون النهاية كدا ،أنا كان نفسي أعيش نهاية من
النهايات السعيدة اللي بنشوفها في القصص والروايات ،لكن الواقع حاجة تانية ،من فضلك سيبني أمشي يا أمير
أمير ( بحب ) :كل دا حصل معاكي ،وكل دا حب ليا ،كل دا جمال ،تعرفي إني كمان حبيتك وكتبت
لك كتير في النوت الجديدة ،ومن قبل ما أعرف إسمك حتى ،إتعودت عليكي وعلى اهتمامك ورسايلك الغريبة ،
وكلمة أميري منك ،حبيت إختلفك وأخدتي قلبي من غير ما أعرف حتى إسمك وبقيت أستناكي وأستنا أي رسالةمنك عشان تطمني وتخليني بخير .
حور ( بحدة ) :ماهو دا أكبر غلط ،أكبر غلط إننا حبينا بعض ،الحقيقة ال ينفع أحبك وال تحبني ،ماينفعش أبدا