رواية نص وش بقلم الكاتبة دينا مختار
في المستشفى
بتبعت حور رسالة ألمير وبتقوله :يالل يا أميري أخرج
دينا نص وش
بيفتح أمير الرساله وبيقوم من مكانه لكن بتجيله رسالة تانية منها مكتوب فيها :أي حد يسألك إنت مين تقول
إنك نازل عندك تدريب ،ومهما حصل إوعا ثقتك في نفسك تتهز ،عشان محدش يشك فيك وتقدر تخرج من هنامن غير مشاكل
بيقوم أمير من مكانه وبيفتح باب األوضة بإيد بتترعش وبيخرج من األوضة فعلا وبيقفلها وراه ،بيستغفروبيدعي كتير في سره إن ربنا يخرجه من المستشفى على خير من غير ما حد يشك فيه
ولما سمع صوتها كل حواسه إتجمدت وحاول يستعيد ثقته في نفسه وسابها ومشي بسرعةوهو بيقول في سره :استرها يا رب.
دينا نص وش
الفصل السادس
حور بتقف مكانها وبتبص على أمير من بعيد وهو خارج ومش قادرة تروحله وبتفضل تبص عليه لحد ما
بحبك قد إيه ومبسوطة عشانك إزاي ،بس خايفة أوي ،خايفة ما اعرفش أوصل لمكانك تاني ،أنا كان نفسىأكون زي كل البنات وأول ما تخرج تلقيني مستنياك ،لكن لألسف مش كل اللي بنتمناه بيحصل .
حور:أمير خلص خرج ،مش عارفه أشكرك إزاي بجد يا دكتور
سيف ( بحنان ) :وال تشكريني وال حاجه ،إقعدي يا حور
حور ( بتحاول تتهرب من عنيه وبصاته الغريبة بالنسبه لها ) :أنا هامشى عشان ما اتأخرش
سيف :إقعدي يا حور ماتخافيش
إن أنا أول حد هايلحظ إلني المسئول عن حالته سيف :ال لكن المفرو
حور :طب وهاتعمل
سيف ( بحيرة ) :هابلغ المستشفى إني دخلت عشان أتابعه مالقيتهوش والمفتاح لقيناه على السرير ،هوإنتي جيبتي مفتاح أوضته منين يا حور
سيف ( باستغراب ) :هو كان لسة معاكي
حور :سبحان الله إتخلصت من كل حاجة إال هو ،وأهو جاله وقته
سيف :بتحبيه ؟؟؟؟
دينا نص وش
حور :جدا ،فوق ما أي بشر يتصور
سيف :ليه ؟
حور :مفيش مع الحب ليه ،دي حاجة بتاعة ربنا
سيف :عندك حق ،بس خلي بالك على نفسك يا حور
بتخرج حور من مكتب سيف وبيقول سيف لنفسه :الحمد لله إني محبيتهاش أوي
*****
في أوضة أمير بالمستشفي
بتخبط ملك على أمير وبتدخل زي كل مرة لكن بتتصدم لما مابتلقيهوش في أوضته وبتلقي المفتاح على
السرير وبتبدأ تزعق :إيه اللي بيحصل هنا فين أمير ،وبتنزل على مكتب سيف وهي بتجري وسيف بيستغربشكلها ألنه متعود إن ملك دايما بتحاول تلفته وبيقول لها :في إيه يا آنسة خير
ملك :خير إيه وزفت إيه ،أمير مش في أوضته ،تقدر تفهمني هو فين ؟؟؟
سيف ( وهو بيحاول يبان مستغرب ) :معقول طب هيفتح الباب إزاي
ملك ( بعصبية ) :إنت بتسألني ،أنا هاكلم بابا حاالا ،والله الوديكم كلكم في داهية
*****
عند أمير
أمير بعد ما بيخرج من المستشفى بيحاول يفكر هيروح فين ،هو مالوش مكان غير بيت مهدي الخيال ،وأكيد مش هايرجعله تانى ،المصحة أهون من بيت مهدي .
ركب أمير المترو وقرر يروح لصاحبه الوحيد أدهم ويبات عنده النهاردا ،وبكرة ينزل يدور على شغل
وصل أمير للمكان اللي هو رايح له وخبط على الباب وهو مكسوف جدا
دينا نص وش
نهلة :مين ؟؟
أمير :أنا أمير يا أمي
فتحت نهلة الباب واول ما شافت أمير أخدته في حضنها غصب عنها دي يعتبر هي اللي مربياه وعيطتجدا وقالتله :كنت فين يابني كل دي سفرية وال تتصل وال تسأل على أدهم وال عليا
أمير ( وهو بيبوس إيديها ) :حقك عليا يا أمي كان غصب عني بجد
نهلة :حمد لله على السلمة يا حبيبي ،أدخل صحي أدهم هايفرح أوي لما يشوفك
دخل أمير لـأدهم وقرب جدا منه وصرخ في ودانه :إصحااااااااا
أدهم ( بخضة وهو مش مصدق إنه شايف أمير ) :إيه دا إنت أمير وال عفريته ،بسم الله الرحمن الرحيم،يا حاجة نهلة
أمير ( وهو بيحط إيديه على ودانه ) :إخرس يا زفت إنت صوتك عاالي
أدهم :واحشتني أوي يا صاحبي ،كنت فين يا أمير كل دا ،ليه سافرت من غير ما تسلم عليا ،ليه 4سنين ماعرفش عنك حاجة
أمير :أنا مكنتش مسافر يا أدهم
أدهم ( باستغراب ) :أمال كنت فين ،أنا سألت عليك ملك وقالت إنك سافرت باريس
أمير :في الحقيقة مهدي بيه الخيال لما عرف إني عرفت الحقيقة دخلني مصحة نفسية ويادوب عرفتأهرب منها
*****
في مركز الهدى لتحفيظ القرآن
بتدخل حور وبتسلم على شادن وبتقولها :بعد ما أخلص الحلقة عايزة منك خدمة صغيرة
شادن :مني أنا ؟؟؟
حور :أه أنا هاخلص المجموعة وهاطلعلك ندردش سوى
دينا نص وش
شادن :طب أدخلي يالل البنات مستنيين من بدري
بتدخل حور للبنات وبتسمع لكل واحدة منهم الجزء المقرر عليها وبتبدأ تشرح لهم تفسير وفي اليوم دا كان
مقرر شرح تفسير أول صفحة من سورة القصص ،بتخلص حور الحلقة وبتلقي شروق مستنياها برضو وبتقولها:عايزة أتكلم معاكي يا ميس
حور :إقعدي يا شروق
شروق :ليه لما سألتك الحلقة اللي فاتت عن سبب لبسك النقاب طول الوقت عيطتي ورفضتي تجاوبيني
حور ( بدموع ) :ألن دي حاجه تخصني لوحدي ومافتكرش إنها هاتفرق في حاجه سواء جاوبت عليها أو أل
النفسية والعصبية وخريجة من 5 شروق ( بحزن على حور) :أنا دكتورة شروق القاضي دكتورة األم ار
سنين ،لو إحتاجتي تتكلمي أنا هاسمعك ،بس قبل ما أمشي عايزة أقولك حاجة مهمة ،النقاب لو بيداري وشك
فشخصيتك جميلة وكلنا بنحبها ،والمظهر وال حاجه قصاد الروح الحلوة وخصوصا لما تبقى حلوة زيك ،وطلعت
كرت من شنطتها وحطته في إيد حور ،حضنتها جدا وقالت لها عن إذنك يا ميس