رواية حب معقد الفصل الرابع 4 بقلم سلسبيل محمود

موقع أيام نيوز

 الجامعة ف ايام معنديش محاضرات ومدخلش اصلا واروح ارسم عالبحر واصوره هو والسما لان دي الحاجة الى بتحسن نفسيتي ومش بأيدي دي الحاجه الوحيده فعلا الى بتريحني، لكن مكنتش عايزه اكذب ولا كنت اعرف ان هيجي حد يضايقني معملتش حساب كل عشان كل الى فكرت فيه اني اعمل حاجه بحبها 
اسر بعد ما فهم وكان مازال مصدوم: كان ممكن تشاركيني كل ده! احنا طول عمرنا بنتكلم وطول عمري جمبك لكن انتي مش فاهمه انا حسيت ب اية لما حد بيحاول يلمسك بس!  

ليلي بعياط: وانت كنت مفروض تبقي جمبي وقتها وتسمعني مش تسبني وتمشي، مش سهل عليا احكي ان عندي وسواس رسم وتشوفني مجنو*نة 
= عمري ما كنت هشوفك كده ! 
اتعصبت: وانا مكنتش عارفه وحصل الى حصل وعملت اية ! اتخليت عني 
آسر فضل يطبطب عليها: اهدي انا اسف..
- مش هيفيد بحاجه
= لاء يا ليلي هتفرق لاني مش هسيبك هنا 
- آسر الموضوع كبر اوي وانا مبقتش مستحمله نفسي وانا زي العيال كده انا لازم اكون لوحدي واراجع حساباتي وافكر بهدوء واحاول اعالج مرضي
= انا بحبك ومش هسيبك
ليلي بعدت عنه: لو بتحبني سبني 
- مش هينفع اسيبك هنا لوحدك طيب ممكن نعمل اتفاق؟ انا هفضل دايما جمبك زي الاول ممكن ننسي كل الى حصل وترجعي معايا
ليلي بأعتراض: انا مش
آسر قاطعها: اسمعيني للاخر! هترجعي لكن هتعتمدي على نفسك وتبدئي تنزلي لوحدك واحده واحده انما متجيش ف يوم وليلة تعملي كده وتخضي نفسك فجأة وتقعدي فشقة بوحدك هي مش بتيجي كدا 
ليلي اتنهدت وفكرت فكلامه هو عنده حق: اضمن منين انك هتسبني؟ اضمن منين ان خالتو هترضي تخليني انزل واروح واجي لوحدي!
- سبيها عليا زي ما دايما بنعمل انا وانتي وانا هقنعها ها هترجعي معايا؟ 
= لاء.
******************************
صلي على محمد 🩷
" وعشان انا بخاف وآسر عنده حق فكل كلمة قررت اني لازم اعدي بدا وافضل قاعده لوحدي، لكن كنت بروحلهم اصلي حاولت استمد قوتي منهم خالتو اتغيرت معايا اوي بقت حنينه " 
- منورة البيت يا حبيبتي عبال ما ربنا يهديكي كده وترجعي وتريحي قلبي
= اديني وقتي يا عمتو بس اهم حاجه بابا ميعرفش
اسر بصلي وضحك: بعد العمر ده كله خليتها تشتغل ابوكي يا قادره
- اطلع انت منها
= لا بقولك اية اكسبيني يا ليلي ده انا لسه جاي مطلع فار من عندك
- متفكرنيش ونبي! 
= ولا يوم لما سمعت صوت فالبلاكونة وبتقولي تعالي في حرامي يا ماما 
عمتو ضحكت وانا ضحكت معاهم: اعمل اية كان في صوت والله
- صوت مين بس انتي بدأتي تلسعي
هدي: انا هقوم اعمل الغدا  هتتغدي معانا 


= بس
- ششش اسكتي روحي يا ماما سيبهالي 
عمتو مشيت فعلا وانا بصتله: جرا اية يا شبح
= شبح اوبا؟ ده انتي اتطورتي، المهم هترجعي امتة
- انت تاني اتكتم بقي
= ليلي انا بجد خايف عليكي ارجعي
- اسر متعصبنيش هضربك 
= برضو مش هتقتنعي يعني
- انا مكملتش اسبوع فالشقة اهمد، قولي انت عملت اية فحوار التشر*يح 
بصلها بحب: بفتكرك وانتي بتقوليلي مخفش وبحاول مخفش وبفتكر لما قولتي اني هبقي احسن دكتور جراحي وهحقق حلمي 
ليلي بتوتر: ط.. طيب كويس
آسر قرب: كنت عايز اقولك اني 
قاطعهم صوت هدي الاكل جهز يا ولاد..
****************************
استغفر الله العظيم 🩵
" فات كمان يومين  آسر اه مش بيبطل زن ارجع البيت لكن هو اداني ثقة كفاية تخليني اتشجع واجرب ولما بقع واغلط بلاقيه! " 
- اللحقني يا آسر! 
= في اية؟ الو سمعاني؟؟
- سمعاك انا توهت ومش عارفه اعمل اية ! 
كتم ضحكته: احمم لا انا مشغول جدا مش هقدر اجي اعتمدي على نفسك
= اسر مش بهزر اللحقني عشان هعيط فالشارع
- طب اهدي خمس دقايق وهبقي عندك.
*******
- آسر سبني اروح لوحدي محدش لي دعوه بيا انا لازم اقعد لوحدي فالشقة
= خلي بالك الطريق هو الى صعب انما انا زي الفل
- انت كده كده زي القمر يا باشا 
ليلي ضحكت: طب شربني عصير قصب لأني لسه مخضوضة..
= اممم منزلاني على طمع بقي
ضحكت اكتر: مش قادره
- بت بت وطي صوتك اية اليهيهيهيهيهي دي
= طب هاتلي بقي
- اجبلك وترجعي معايا البيت؟؟ 
اتعصبت شوية: يووووه ! آسر انت بضايقني بالزن ده! 
- تمام خلاص انا هعدي اجيب خليكي هنا.
= متزعلش اسفة
ابتسم: ولا يهمك يا ليلي
" كنت عارفة ان الحياة مش عادلة وان حياتي انا مش هتفضل مستقره بالشكل ده انا بنجح وبجرب وبقيت احسن ومبقتش اخاف اول وبعالج الوسواس الى عندي بفضل آسر وعمتو.. " 
" الدنيا سكتت كل حاجه سكتت لما شوفته بيقع قدام عيني بعد اصطدام عربية بيه وهو بيعدي الطريق وجايلي هو ملحقش يجيلي وانا ملحقتش اللحقه عشان فجأة كل حاجه قدامي كانت باللون الاسود.. " 
__________________________
يتبع..

تم نسخ الرابط