رواية براثن الاسد الفصل الحادي عشر 11 بقلم نيرة وائل
بتبصلها مريم باستغراب وعدم فهم
نورا بتبتسم بوجع: كسر'ة القلب وحشة يا احمد صح... البنت الوحيدة اللي انت حبيتها كسر'تك طلعت مش بتحبك
بتقرب وبتخبط على كتفه وهي بتهمس جمب ودانه: بعد ما علقتك بيها سابتك.... الدنيا دوارة يا احمد وربنا مش بيسيب حق حد
بتقف قدامه و بتبص في عيونه بكل ثقة: وانا ربنا جابلي حقي منك... داين ف تدان يا احمد
بيبصلهم بغيظ وبيمشي
مريم: ايه اللي انتي قولتيه دا يا نورا
بتحضنها نورا وبتعـ'ـيط بتبادلها مريم الحضن وبتطبطب عليها
مريم: نورا في ايه
بتبدأ تحكيلها كل حاجه تحت نظرات الدهشة واللوم من مريم
نورا: انا اسفة اني خبيت عليكي
مريم بلوم: انتي ازاي سكتي كل دا... ازاي سبتيني او'جعك بالشكل دا
مريم بتاخدها في حضنها: انا اسفة... انا و'جعتك اوي سامحيني
نورا: انتي مكنتيش تعرفي حاجه يعني ملكيش ذ'نب... لكن انا غلطت في حاجه تانيه وبتمنى تسامحيني عليها
مريم باستغراب: عملتي ايه
نورا: بس اوعديني انك هتسامحيني لانه كان طيش مني وتصرف بدون وعي
نورا بعيا'ط: يوم ما اتخا'نقتي انتي وسيف في الكافيه انا سمعت كل حاجه ومن اول ما دخلت الكافيه وهو كان عاجبني وحاولت الفت انتباهه واقربله لكنه معطاش ليا فرصة ساعتها... تاني يوم لما شفته مستنيكي قدام الجامعه روحتله اتكلمت معاه ولما سألنى عليكي قولتله انك قاعدة مع احمد وقولتله كمان انكم مرتبطين... انا وقتها كنت غير'انة منك عشان كنت شايفة حب احمد ليكي وحسيت انه سيف هو كمان بيحبك... استكترت الاتنين عليكي.... انا كنت بغير منك اوي كنت كل يوم ببصلك وابص لنفسي واقول فيكي ايه زيادة عني عشان احمد يسبني ويحبك انتي.. كان قلبي بيتحر'ق كل ما بشوفه بيحاول يقربلك كانت الغير'ة بتنهـ'ـش في قلبي كانت بتحر'قه.... انا اسفة يا مريم... اسفة
نورا: مريم بلاش تسكتي كدا... اشتميـ'ـني ز'عقيلي اعملي اي حاجه بس متسكتيش كدا.... حبي لأحمد خلاني وحشـ'ـة اوي انا كر'هت نفسي بسببه اتخليت عن مبادئي واحترامي لنفسي واذ'يتك وغير'ت منك انا كر'هت نفسي والله العظيم كر'هتها
بتحضنها مريم وبيعيطوا هما الاتنين
مريم: اششش.... اهدي خلاص مسامحاكي
بتبصلها نورا بفرحة ممزوجة بعيا'ط: بجد؟!
مريم بتبتسم من وسط دمو'عها: بجد يا مجنونة... انا اللي اسفة اني منتبهتش كل دا انك بتحبيه انا كمان وجعتك اوي
نورا بتهز راسها بنفي: لا انتي مكنتيش تعرفي... انا اللي و'حشة يا مريم
مريم: انتي مش وحشة يا نورا انتي حبك لأحمد هو اللي عمل فيكي كدا
نورا: يعني مش زعلانة مني بجد
مريم: لا مش زعلانه ومش عايزاكي انتي كمان تبقى زعلانه... كل دا ماضي وانتهى وخلاص
__________________
نــــــــــــيــــــــــــرة وائـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل
في الكافيه بيكون سيف قاعد بتدخل عليه زهرة بإبتسامة
زهرة: صباح الخير
سيف بإبتسامة: صباح النور جاية متأخر يعني
زهرة بهدوء: انا عايزة اسيب الشغل
سيف: ليه يا زهرة
زهرة: عايزة ارتاح فترة الاجازة اليومين اللي فاتوا كان امتحانات وتعـ'ـب جامد
سيف: بس...
زهرة: انا قررت خلاص واسفة اني مقولتش من الاول انشاء الله تلاقي حد يجي مكاني علطول
بتطلع ظرف من شنطتها وبتحطه على المكتب
سيف باستغراب: ايه دا
زهرة: بقية الحساب انا اخدت 750 حق النص شهر لكن الباقي دا فلوسك
سيف: انتي اكيد بتهزري
زهرة: لا مش بهزر دا حقك ومادام هسيب الشغل يبقى نصفي الحساب
سيف بضحك: طيب اعتبريهم مكافأة نهاية الخدمة
زهرة بتبتسم: لا هاخد قهوة دلوقتي على حساب المحل واعتبرها مكافأة نهاية الخدمة برضو
سيف: زهرة بجد مينفعش اللي بتعمليه دا
زهرة بتنهيدة: مريم فر'كشت الخطوبة
سيف بدهشة: انتي بتقولي ايه
زهرة: لسه مكلماها وقالتلي
سيف بفرحة فشل انه يداريها: انتي متأكدة
بتبتسم زهرة بو'جع: روحلها يا سيف يلا مستني ايه
سيف بتوتر: زهرة انتي بتقولي ايه
زهرة بنفس الإبتسامة: هي كمان بتحبك انا سمعتها وهي بتقول لدلال.... وحسبتها مع نفسي امبارح وجمعت كل تصرفاتك وعرفت انك بتحبها ودلوقتي اتأكد لما شوفت فرحتك لما عرفت انها فركشت.... كان باين في عيونك امبارح اصلا خوفك ولهفتك عليها مكنتش طبيعية
سيف وهو بيبص للأرض: انا بجد اسف
زهرة دمو'عها بتنزل: انا حبيتك
بيبصلها سيف بحزن
بتكمل زهرة وهي بتبتسم من وسط دموعها: بس حبيت مريم اكتر... مقدرش اعاند وأذ'يها ولا حتى اقدر ادعي عليكم ولا اقول حسبي الله ونعم الوكيل زي اي مظلو'م
سيف بحزن: زهرة انا...
بتقاطعه وهي بتضحك بوجع ودموعها مغرقة وشها: سلبتوني كل الحقوق حتى حقي في حسبي الله ونعم الوكيل.... بس انت بقى هسيبك لضميرك... روح لمريم يا سيف وقولها زهرة مسامحة في كسر'ة قلبها وبتتمنالكم السعادة... وخليها متحاولش تكلمني الفترة دي عشان عايزة اكون لوحدي
سيف: بس....
زهرة: مفيش بس... انا مش هقطع علاقتي بيكم انا بس محتاجة اكون لوحدي فترة عشان اقدر اتخطى كل اللي حصل... محدش يحاول يدور عليا ولا يكلمني انا هجيلكم من نفسي تاني بس لما افوق
بيهز سيف راسه بحزن