رواية مزيج العشق (الفصول كاملة) بقلم نورهان محسن
فجأة إنتفضت في مكانها من الذعر عندما سمعت صوته خلفها ينادي باسمها، فالتفتت إليه لتواجهه بهذا الشكل المذري الذي أصبحت عليه بسبب صدمتها.
رمش بعينه في اضطراب عندما رأى هاتفه في يديها، والدموع تنهمر على خديها مردفا بتساءل: انتي بتعيطي ليه!!
حدقت به، دموعها تتسرب على خديها الناعمتين ببطء، ولم تستطع الرد بأي كلمة، لكنها مدت يدها وسلمت له هاتفه.
حاول السيطرة على توتره قائلا بنبرة هادئة يسودها الاضطراب: نسمة ممكن تهدي عشان نعرف نتكلم
هتفت نسمة من بين شهقاتها بتهدج: كنت جاية فعلا هنا عشان نتكلم بس المفروض هتقول ايه بعد اللي شوفته.. هتبرر بإيه انشغالك عني شهرين بدون اي سبب واضح وانا زي الهبلة عماله احطلك اعذار من الهواء
جعد بين حاجبيه مقاطعا جملتها وهو يهتف بإنفعال: انتي ايه الهبل اللي عماله تخرفي به من الصبح دا.. مفيش حاجة بيني وبينها مجرد كلام عادي بين صحاب
راحت تحملق فيه بعين تطلق شرزا من بروده قائلةً بغضب شديد: صحاب يعني ايه.. الكلام اللي قرأته مش كلام بين اتنين صحاب
عقدت نسمة ذراعيها أمام صدرها قائلة بحدة: خلاص فهمني ايه هو السبب اللي مخليك مشغول ولا بتكلف نفسك برسالة فيها كلمة واحدة ليا.. دا حتي مش هاين عليك ترد علي مكالماتي ولو رديت تقولي مشغول..
اردفت بسخرية: اتاريك مقضيها حواديت وضحك مع الانسة رانيا
هتف يوسف بنفاذ صبر: اسمعي ماتتجاوزيش حدك وانتي بتكلميني.. انتي هتفتحيلي تحقيق وازاي اصلا تسمحي لنفسك تمسكي تليفوني وتفتشي فيه
تحدث يوسف بهدوء قدر المستطاع: نسمة قولتلك نقعد وانا هفهمك بهدوء انتي مش عايزة تسمعي الكلام.. واصلا احنا في مكان شغل مايصحش الكلام دا هنا خلينا ننزل نقعد في اي حته طيب ونتفاهم
حدقت فيه نسمة بنظرة حادة وحاولت أن تجعل صوتها ثابتا لكنه خانها أيضا وخرج مرتجفا قليلا: لا هنا ولا في اي مكان.. لو كان عندك ذرة شجاعة واحدة بس.. كنت وجهتني من البداية وقولت انك مش عايز تكمل.. مش تتهرب مني وعايش حياتك ولا كأن في انسانه ربطتها بيك.. وشكرا يا ابن الاصول علي تقديرك واحترامك ليا وربنا يسعدك انت وهي مع بعض
ثم خلعت الخاتم من إصبعها ووضعته في يده، ثم غادرت المكان دون تردد
نسمة: من وقتها مفيش بينا كلام الا في حدود الشغل وبس.. لولا اني متمسكة بشغلي هنا انا كنت سيبت المكان من زمان
ثم نظرت اليها بحيرة من ذاتها: انا اتوجعت جدا من اللي حصل.. الخداع احساس صعب ومر اوي.. من يومها جوايا حاجات اتغيرت ثقتي طبعا فيه اتعدمت ويمكن ثقتي في نفسي كمان من كتر مابفكر ليه يعمل معايا كدا
رفعت كارمن يدها تربت على كتفها بتعاطف، وقد غضبت من المدعو يوسف كثيرا كيف يمكنه أن يخذلها ويتلاعب بها هكذا، وشعرت بالحزن عليها قائلة بهدوء: طيب هو حاول يفتح معاكي الموضوع بعد كدا
فركت نسمة وجهها من ذلك الصداع الذي لا يفارقها من كثرة التفكير وقالت بنبرة متعبة: ايوه حاول جه لبابا واتكلم معه ولسه بيحاول يكلم معايا بس خلاص انا نفرت منه ومن الحب والارتباط كله
كارمن: ماتقوليش كدا انتي لسه العمر قدامك يعني ممكن تعتبريها تجربة وفشلت.. مفيش حاجة نجاحها مضمون ميه في الميه من اول مرة ولا ايه رأيك!!
اومأت نسمة بإبتسامة اشرقت وجهها الجميل تؤيد رأيها: عندك حق
ابتسمت إليها كارمن قائلة ببشاشة: طيب امسحي وشك وتعالي نكمل شغلنا
نسمة بإمتنان: حاضر.. متشكرة ليكي يا كارمن علي اهتمامك وكلامك ليا
كارمن بمودة: مافيش داعي للشكر احنا زمايل وبقينا اصدقاء كمان.. ماتشغليش بالك بحاجة الا مستقبلك وربنا يقدرلك اللي فيه الخير
نسمة شاهين: تبلغ من العمر 25 سنة، جميلة وجذابة للغاية لديها عيون خضراء واسعة، تعيش مع والدها الذي ليس لديه سواها ويحبها كثيرًا وهي أيضًا شديدة الارتباط به، حاصلة على بكالوريوس فنون جميلة قسم الملابس والمنسوجات.
عملت في الشركة لأكثر من عامين، ولديها خيال جيد وحس فني رائع، لذلك أبهرت كارمن بذوقها وخبرتها منذ اليوم الأول لها معهم في الفريق، وساعدتها أيضًا في بعض الأشياء التي وجدت صعوبات فيها، وبالتالي أصبحا قريبين من بعضهما البعض.
ليلا في قصر البارون
دخلت كارمن القصر بعد انتهاء يومها الطويل في الشركة أخيرًا
صاحت كارمن بنبرة عالية قليلا: مساء الخير عليكم
قالت ليلي بإبتسامة: مساء الشهد يا قلبي
تسائلت مريم بحنان: حمدلله علي السلامة يا حبيبتي.. اتأخرتي كدا ليه!!
جلست كارمن بجانبهم وقالت: الله يسلمك يا مامتي.. دا انا كنت هقعد في الشركة لحد الساعه 9.. عشان في قماش من المخازن كان لازم استلمهم بس هما بعته بدري الحمدلله خلصت وجيت علي طول
ليلي بصدق: ربنا يعينك يا كوكي
تطلعت كارمن حولها قائلة بإستفهام: امين يارب.. ملوكة وحشتني اوي هي فين!!
ضحكت مريم بحبور وقالت: لعبت طول اليوم مع ياسين ابن يسر ولما مشيو كانت نعست ونامت
أراحت كارمن رأسها على الأريكة بتعب، وأغمضت عينيها: ياسو كلمتني كتير وانا في الاجتماع بس معرفتش ارد عليها هكلمها قبل ما انام.. الصداع هيموتني يا ماما وعينيا مزغلله اوي
ثم اردفت بتعجب: مش عارفه ازاي ادهم بيستحمل كل التعب دا سبحان الله
ليلي: ربنا يقويكم يا قلبي
ربتت مريم علي قدمها قائلة بهدوء: طيب انتي اطلعي استريحي شوية علي ما العشاء يجهز يا كوكي
اعتدلت كارمن في مقعدها قائلة بإرهاق: لا يا ماما انا هقعد معاكو يمكن ادهم يتصل عشان اطمن عليه
حدقت مريم بصمت في ليلي، التي هتفت بهدوء على الرغم من توترها: ادهم اتصل من ساعتين يا حبيبتي وطمنا عليه هو بخير وبيسلم عليكي.. بس هو اضطر يتصل بدري انهاردة عشان وراه عشاء عمل وهيبقي مشغول لوقت متأخر
حاولت كارمن التحكم في نبرة صوتها حتى لا تبدو غاضبة قائلةً بجمود: عشاء عمل تمام يا ماما ليلي مش مشكلة..
ثم أضافت، ناظرة إلى ليلي: ومن بعد اذنك يا ماما ليلي.. كمان يومين هروح لبيت عمر عشان محتاجة انقل ادواتي واعرف اشتغل هنا في البيت.. وهحتاج كام وحدة من الشغالين هنا يساعدوني بنقلهم
ليلي بإبتسامة: بسيطة من عينيا يا كوكي
ابتسمت كارمن بهدوء: ميرسي يا ماما ليلي.. انا هطلع ابص علي ملك وارتاح شوية عن اذنكم
داخل منزل صغير في حي راقي
صاح رجل عجوز من داخل المطبخ: يلا يا روح بابا تعالي جهزتلك العشاء
بعد قليل
جاءت نسمة ترتدي إحدى بيجاماتها المريحة، حيث تحب دائمًا أن ترتدي ملابس فضفاضة في المنزل، وقالت بمرح وشهية: الله الله علي الروايح الحلوة يا عم شاهين
أشار شاهين برأسه إليها: هاتي العيش من هناك عشان تلحقي تاكلي الاكل وهو سخن
أومأت نسمة إليه وقالت: حاضر
جلست نسمة على طاولة الطعام الصغيرة في المطبخ مع والدها يتناولون وجبة العشاء
نسمة بعبوس: بابا مش انا قولتلك كتير تديني فرصه اعمل انا العشاء ولو مرة واحدة حتي
شاهين بضحكة: بقولك ايه احنا بينا اتفاق مافهوش رجوع من يوم ما طلعت علي المعاش.. انا اطبخ وامارس هوايتي المفضلة وانتي تشتغلي وترسمي وتشخبطي براحتك
ضحكت نسمة ثم قالت بنبرة هادئة: ايوه يا بابا بس وقفه المطبخ غلط عليك علي الاقل سيبني اساعدك
ثم اردفت بمزاح: ليه الانانية دي استحوذت علي المطبخ خلاص
ضحك شاهين بمرح وقال بتسلية: خلاص مايهونش عليا زعلك المواعين عليكي
انكمش وجه نسمة قائلة بحسرة: المواعين ماشي أمري لله
شاهين بمحبة وحنان: لما تتجوزي اعملي اللي انتي عايزه في مطبخ محدش هيمنعك
وضعت نسمة يدها اسفل ذقنها بحزن مصطنع: عايز تخلص مني بالسرعه دي يا شاهين
حدق شاهين فيها بطرف عين وقال: ماتتهربيش زي عوايدك يا نسمة انتي فاهمه قصدي
زفرت نسمة بضيق: بابا لو سمحت انا قولت قراري رجوع ليوسف انا مش هقدر
هز شاهين رأسه برفض وقال: انا مش بكلم عن يوسف خالص..حتي لو عايزة انتي ترجعيلو انا اللي هرفض هي بنات الناس لعبه عشان يعمل كدا معاكي.. انا بكلمك علي العريس اللي اتقدم بقالو اسبوعين وانتي حتي مش عايزة تقابليه
تركت الشوكة من يدها قائلة بتنهيدة عميقة: اسمعني يا بابا يوسف غلطان في اللي عملو والموضوع اتقفل لحد كدا بالنسبالي ومش هنكلم فيه تاني.. لكن انا محتاجة فترة ابقي لوحدي من غير ضغط..
ثم أضافت بحزن: اللي حصل دا يا بابا خلي ثقتي في نفسي تتهز لاني مالقتش مبرر لتصرفه معايا الا اني فيا حاجة غلط
شاهين بحنان: الكلام دا مش مظبوط يا نسمة انتي يا بنتي الكل بيشهد بأخلاقك وتربيتي ليكي وبجمالك وذكائك ونجاحك في شغلك واذا كان الموضوع علي فترة راحة انا موافق خلاص مش هنكلم عن الجواز الفترة دي خلاص يلا كملي اكلك
نسمة بحب: ربنا يخليك ليا يا احلي عم شاهين في مصر
في جناح أدهم
جلست كارمن أمام المرايا، تمشط شعرها بعقل شارد، بعد أن صعدت جناحها للنوم بعد أن تناولوا العشاء جميعًا.
أصبحت تشعر بقبضة في قلبها في كل مرة ترى نادين أمامها، لكنها تحاول أن تبقي تلك التخيلات التي تراها في أحلامها بعيدة عن عقلها قدر الإمكان.