رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
آدم: متابعها وبديق.. اقعدي كملي اكلك يا مريم انا قلتلك.. نجيب اكل من بره بس انتي مصممه تتعبي نفسك.. كلامي مبيتسمعش
مريم: حبيبي ولا تعب ولا حاجه.. وبعدين اكل من بره ليه يعني.. دادا سعاد والبنات اللي معاها ما شاء الله عليهم.. انا قومت الصبح لقيت دادا سعاد مصحياهم من الفجر..وخلصلو جميع انواع المحاشى.. وظبطه كل حاجه.. انا بس هشرف واشوف اللي ناقص.. واعمل البشاميل اللي انت بتحبه
مراد: مريوم.. عملتي الرومي علشان فريحه
آدم: بغيظ.. رومي علشان فريحه. وامك الل هتعمله.!!؟..ما تقولنا على اوردر عيله السيوفي.بالمره
مراد: لا يا بابا هو الرومي بس.. علشان فريحه بتحبه
آدم: وانت يا زين.!! مافيش حد في العيله بيحب حاجه.. مريم تعملهاله. اصلها بتحقق الاحلام..
زين: شرق. وكح …
مريم: اسم الله عليك يا زيني اشرب يا حبيبي
آدم: بصلها بغيظ.. ها يا زين ما قولتليش
زين: احم.. لا يا بابا.. ماعرفش..هو… لا مش عارف حد.. احم
آدم: قام..ورمي الشوكه.. عيل مش طالعلي في حاجه ياض انت.. وبص ل مراد وزين تاكلو وتخلصوا وتحصلوني على المكتب.. عيال هم وسابهم وماشي
مراد: هو آدم ماله يا مريم..؟
زين: احم صح هو ماله يا مريوم.!؟
نور: بابي متدايق لانه منبه على مامي ما تعملش حاجه ولا تشتغل. وهي مش سامعه كلامه.وانت تطلب من مامى انها تعمل رومى ل فريحه ههه. المفروض كلام بابى حبيبي يتسمع ياميرو..
مريم: ما ينفعش يا نور يا بنتي دي عزومه كبيره ومينفعش اقعد كده.. وماعرفش ايه اللي بيتم في اكل الناس اللي جايه دي
نور: حيث كده بقى.. طبعا انا مش محتاجه اوصيكي على محمد.. ولا ايه !؟
زين: من جواه عايز يقولها وكمان روتي
رينو: قاعده ساكته
مريم: محمد …!! هو محمد محتاج توصيه.. عيني ل محمد ….محمد ده نور عيني.. واتخضت من صوات آدم العالى اللي كان واقف وراها.مش هنقفل ام صفحه الغزل دي. ونور وضلمه ولا اييييه …
..وبعد شويه مراد دخل المكتب هو وزين واتكلموا شويه في امور الشغل والعزومه.. وبعد ما زين خرج مراد قعد واتكلم شويه مع آدم وبعدها مراد خرج.
مريم: عملت قهوه ل آدم. ودخلت عليه المكتب. وكان شكله متعصب. دخلت وحطت القهوه على المكتب.. وقربت منه.. ممكن اعرف زعلان ليه.!! وكمان متعصبه كده ليه..؟
مريم: طيب اهدي كده وتعالى نتكلم بهدوء.. ممكن تقولي انا هتعب في ايه …؟ في بنتين في المطبخ وداده سعاد كمان موجوده معاهم.. وانا قلتلهم امبارح على قايمه الاكل اللي هتتعمل. وداده بعتت الجناينى وجاب كل الطلبات. وكما داده سعاد هي والبنات الل هتعمل. كل حاجه من.محاشي وفراخ وحمام ولحوم والكلام ده.. وصحيت الصبح انا وانت.. ولما نزلت ما شاء الله.. دادا سعاد لقيتها مخلصه كل حاجه وانا قلتلها سيبي البشاميل انا هاعمله فين بقى التعب.!؟ حبيبي انا لما باعملك حاجه بعملها بحب وبكون مبسوطه..
آدم: مش عايز باشميل يستى كرهته..ويا مريم اخر مره تكسري كلامي فاهمه..
مريم: اكسر كلامك انت عايزني ازعل منك وانا عمري كسرت كلامك يا آدم
آدم: ايوه اهو. قولتلك امبارح ونبهت عليكى. انى مش عايز اشوفك واقفه في المطبخ.. ولا تعملى اي حاجه.. انت ليه مش قادره تفهمي اني عايزك ترتاحي..
مريم: ابتسمت. من خوفه عليها … خلاص يا قلبي انا مش هاعمل حاجه.. وهافضل قاعده معاك هنا ايه رايك.. اضحك بقى الضيوف على وصول.. يقولوا ايه لما يشوفوا. آدم العدوي. مبوز كده ها.!!؟ وتعال هات بوسه بقى.
آدم: غصب عنه ابتسم. انا مش مطمنلك من امبارح.. انتى اخدتيني على الاوضه.. والنهارده هات بوسه بقى. ايه … النظام ايه … هاااا
مريم: هههههه. الله يا بو مراد.. مش انت جوزي. وحبيبى وسيد الرجاله كمان.
آدم: قرب منها وباسها من خدها. ربنا يخليكي ليا يا مريم بجد. انتى وجودك في حياتى بيحيينى..
مريم: باست على ايده بحب.. ولا يحرمني منك ولا من حنيتك وخوفك وحبك وعشقك ياابو مراد
آدم: متقوليش أبو مراد. انا لسه صغير. انتى هتكبرينى ليه. قوليلى يادومى..
مريم: ههههه. مين ده. الله كبر.. الله اكبر عليك.. ده الل يشوفك. يقول. اخو مراد الكبير. وانت احلى دومي.
آدم: لاء. كدا بقى. انا الل عايز بوسه …
مريم: قربت منه وباسته برقه. حبيبي. ربنا يديمك في حياتى.
آدم: روحى انتى يامريم. اميرتى انتى..
مريم: حست انها هتضعف. احم. حبيبى. انت عزمت. الاستاذ بيتر..
آدم: ايوه ياروحي. لكن مش هيجى. اعتذر
مريم: ليه كدا. انتو كنتو هتقضو مع بعض وقت حلو.
آدم: لانه كان عندو سفريه. وسافر امبارح بليل هو ومراته وبنته. علشان يجيب حماته لانها..تعبانه.وهاتعيش معاهم.
مريم: اممم. ربنا يشفي كل مريض يارب..
مريم: اروح بقى اعملك البشاميل..!
آدم: بغيظ … مرررررريم …