رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
مراد: اتحرك فريحه.. تعالي نخرج شويه. ونتكلم
آدم: لا طبعا.. انت عايزها بعد الزعل ده.. بنت اخويا تخرج معاك.. فريحه هتقعد معايا وكمان هتقضي اليوم معانا انا ومريم.. واشوف ايه الل يريحها وهعمله … وانت حسابك معايا بعدين علشان تزعل القمر ده … ورقص حواجبه
مراد: قرب من ودن ابوه.. بابا لو سمحت كفايه.
آدم: تبعد عن مريم. احكي لفريحه كل حاجه.. مش هتبعد شوف هتثبت برأتك ازاي.. ما هو مش معقول.. انك هتكدب ابوك.. ولا ايه يا موورراااد..
مراد: اتعدل.. وصك على اسنانه … فريحه انا ما عملتش حاجه.. وكنت نايم
فريحه: بعياط.. ازاي ما عملتش حاجه.. انت كدبت عليا يا مراد.. قولت انك كنت نايم يا مراد..وعيطت كتير وانت ما كنتش نايم. وكنت قاعد كل الوقت ده مع بنات.. هونت عليك يا مراد.. هان عليك حب 18 سنه.. وعيطت اكتر عمو آدم.. انا مخنوقه قوي..
.وان آدم قلبه بيولع نار لما مراد بيعاكس مريم. هي اه أمه. بس دى أميرة آدم وبس ملكيه خاصه ل آدم وبس.
آدم: بس يا فريحه بس ما تعيطيش خلاص يا حبيبتي.. وبص ل مراد هاااا.!!؟
مراد: بيتقطع على عياط فريحه.. ومتغاظ من غبائها… واستسلم… ماشي يا بابا ماشي..
آدم: قرب هتبطل تنافسني في امك …
مراد: بمكر..حاضر يا حاج.. من عيني.
آدم: بخبث. لا وحياة امك النظره دي عارفها.. لو هتمشيها لمصلحتك.. وقرب جامد.. المره اللي جايه هتبقى بجد.. وشوف مين اللي هيطلعك منها …
آدم: احم.. مراد انزل وسيبني انا وفريحه لوحدنا..
مراد: نعم.
آدم: بنظره تحذيريه …
مراد: حاضر.. حاضر يا بابا.. واتحرك وخرج وهو متضايق.. وشايط على الاخر…
آدم: ايه فريحه بطلي عياط بقى.. هو الواحد ما يعرفش يهزر معاكو..
فريحه: بتعيط ومش فاهمه..
آدم: فريحه بطلي عياط قولتلك انا كنت باهزر معاكم.
فريحه: بدهشه. ايه يا عمو.!؟ بتهزر ازاي بتهزر مش فاهمه..
آدم: انا ليا تار عند مراد..انتى عارفه حوار معكساته ل مريم..وكمان كنت عايز اشوفك بتحبي مراد ولا. لا. فقولت يا آدم يا عدوي.. شوف كده وجرب وشوف رد فعل البت فريحه. بنت اخوك هتعمل ايه …
آدم: يخونك..! خيانه..! ايه الكلمه دي يا فريحه..
لا لا انا ازعل منك … مراد يخونك.. وكلمه خيانه يابنتي ما تتذكرش في بيت آدم العدوي ابدا..
.مراد كان نايم فعلا … وانا كان بيني وبين مراد تار واخدته..
فريحه: بفرحه.. يعني انت يا عمو ….
آدم: عسل.. انا صح…
فريحه: خافت …يا خرابي عليك يا عمو … ده مراد اخد منى كلام … هاعمل ايه دلوقتي..
آدم: لا دى مش مشكلتي.. وبعدين ده درس ليكي علشان تثقي ف مراد اكتر من كده … انا صدمتي فيكي كبيره يا فريحه..
فريحه: بدهشه.. ايه اتصدمت فيا انا يا عمو … طب ليه..
آدم: طبعا.. اقل حاجه كنتي فكرتي وقولتي اكيد مراد في مشوار مهم … مراد بيحبني وعمره ما يعمل كده.. او مثلا تتصلي على مريم تسألي مراد فين.. اتصلي علي زين.. أو على نور.. مش تشكي فيه.. وكمان يخونك.. لا يا فريحه …
فريحه: بزعل عندك حق يا عمو. بس والله لما حضرتك قولتلي انه مع بنات.. وان قالك انه معايا.. قلت اكيد هو بيعمل حاجه غلط.. لانه امبارح … وسكتت..احم. وبعدين يا عمو …كنت فهمني انك بتهزر..
آدم: انتي واخده غباء ابوكى ليه.. امال كنت هاشوف رد الفعل على مراد ازاي … المهم انا عايزك تتعلمي من الدرس ده وتثقى ف مراد بعد كده … مراد عمره ما يفكر في غيرك ابدا … انا متدايق لاني عملت كده.. بس بصراحه فرحت لما شوفته متغاظ.. علشان يحس بيا… بس ما كنتش اتوقع ان الموضوع يكبر كده.وانك هتتهميه بالخيانه. ولسه هيكبر اكتر مراد ابنى وانا عارفه..انا كنت متوقع منك انك هتتخانقى معاه.. وانا اتدخل واهتم بيكى وهو يحس بالل يعمله فيا. لكن نسيت انك غبيه..فريحه. انتى لازم تصلحى الموضوع..
فريحه: حاضر يا عمو.. بعد اذنك انا هانزل ل مراد
————-بقلمى Mariem Nasar
زين: وصل تحت العماره واخد رينو من عند رودي وراجعين في العربيه
.رينو قاعده مخنوقه في العربيه..وبصه قدامها وكل شويه تتنهد …
زين: مالك يا رينو …
رينو: اتخنقت من كل اللي يشوفها يسالها مالك …
. مفيش يا ابيه زين.. انا بس تعبانه من امبارح.
زين: تعبانه حاسه بايه يا حبيبتي. وبعدين مش عوايدك انك تفضلي ساكته وسرحانه كده..
رينو: صدقني يا ابيه زين انا كويسه.. انا بس زعلانه على فراق نور.. انها هتتجوز وتسيبنا وتمشي..
. غير كده الثانويه العامه صعبه جدا.. وعايزه اركز اكتر من كده..
زين: فعلا انا كمان زعلان ان نور هتتجوز وتسيبنا..
. بس يا حبيبتي دي سنه الحياه.. وكمان انتي هيجي يوم وتتجوزي..