رواية عشقتها منذ نعومة أظافرها كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم مريم نصار
في الصباح..
……………….
آدم. فتح عينيه.. وشاف مريم نايمه في حضنه وشعرها على كتفه …
ونفسه يصحيها يقولها صباح الخير.. لكن هو شايف انها سبب في جزء كبير من اللي حصل ل نور.. واتتهد.. وسحب دراعه من تحت راسها وقام ….
ومريم فاقت وهو بيسحب دراعه.. وفتحت عينيها شافته وهو قايم داخل الحمام من غير ما يتكلم معاها..
مريم اتنهدت واستغفرت.. وقامت وحضرت لبس ل آدم على السرير … ونزلت لانها عارفه ان آدم مش هيتكلم معاها …
طلبت من الداده والبنت الل معاها. تجهز الفطار بسرعه..
ومريم جهزت قهوة آدم. والداده جهزت الفطار
مراد نزل. وزين وكمان. رينو …
ونور نازله جسمها كله بيوجعها وقعدوا كلهم على السفره ومنتظرين آدم
مراد: نور حبيبتي عامله ايه النهارده..؟
نور: الحمد لله يا مراد احسن بكتير
زين: طيب الحمد لله.. انا دخلت امبارح اوضتك وكنا كلنا عايزين نطمن عليكي قبل ماننام ولقيتك نايمه
نور: ايوه انا نمت امبارح بدري.. كنت محتاجه استريح
رينو: الحمد لله انها جت على قد كده.. واحنا لازم نشكر ابيه محمد مش كده يا ابيه مراد.؟
مراد: طبعا يا روح قلبي.. محمد عمل جميل مش هنقدر ننساه
زين: فعلا محمد اثبت وبجداره انه بيح……..
مراد: ضربه بكوعه علشان زين هيقع بالكلام.
زين: ….كح. احم ….
زين: ها احم ا..ااه اثبت انه راجل بجد.
كلهم بيتكلموا.. ومريم سرحانه وحاسه بصداع رهيب
مراد: لاحظ ان مريم ساكته ومش مشاركاهم الحديث
مراد: ماما انتي كويسه..!؟؟
مريم: ……….
مراد: ماما حبيبتي انتي كويسه وعامله ايه دلوقتى..!!؟؟
مريم: بكسره.الحمد لله يا حبيبي انا كويسه
زين: بجد يا ماما احنا اسفين.. لانك تعبتي امبارح.. ولما رجعنا بالليل كنا تعبانين وسألنا عليكى الداده. قالت ان حضرتك نمتي واحنا طلعنا ونمنا على طول سامحينا …
مريم: بحب ازعل.. ! ازعل من ايه يا حبيبي.. وبعدين انا لما شوفت نور بخير.. وجع الدنيا كله راح ما تقلقوش عليا انا بخير. طول ما انتو بخير..
آدم: قرب عليهم لكن مقعدش على السفره..
وقال. صباح الخير.. نور عامله ايه دلوقتي ياحبيبتي.!!؟
كلهم:: صباح الخير
نور: بحب صباح الخير. الحمد لله يا بابي.. انا احسن النهارده.
آدم: طيب ايه اللي منزلك من اوضتك..؟ ما قعدتيش في اوضتك ليه … وكنت هطلب من سعاد تجهزلك فطار … وتبعتلك وتطلعلك الفطار فوق مع البنت. انتي اكيد تعبانه.
نور: قامت بحب وحضنت ابوها.. حبيبي يا بابى ربنا يخليك ليا يارب..
. وبصت على مريم الل الحزن واضح في عينيها.. وكمان رزقني باحلى واجمل واحن أم في العالم..
مريم: بشبح ابتسامه واكتفت بيها وسرقت نظره ل آدم اللي متجاهلها تماما
ومراد مراقب كل حاجه وبيحللها
آدم: حبيبتي افطري واطلعي اوضتك استريحي لان مفيش جامعه النهارده..
نور: بدهشه ليه بابي..!؟
آدم: انتي لسه تعبانه.. ومش هينفع تخرجي النهارده.. واسمعي كلام بابا وافطري واطلعي ريحي شويه في اوضتك
نور: بزعل.. لانها كانت عايزه تخرج وتروح المستشفى وتشوف محمد … حاضر يا بابي اللي تشوفه حضرتك.
رينو: يسلام. يسلام الاهتمام ده كله ب نور. ورينو يعني مالهاش نصيب ف الدلع والاهتمام ده
آدم: بحب. انتى... دا انتي نوتلتى وحبيبتي..عامله ايه النهارده.!؟
رينو: بحب الحمد لله يا اجمل بابي.. يلا بقى علشان نفطر.. مامى مجهزالك القهوه من بدري. وبعدين انا جعانه جدآ
آدم: حط ايده على حجاب رينو. لا يا حبيبتي افطرو انتو.. انا عندي اجتماع مهم جدا ويا دوبك الحق..
مريم: دموعها اتجمعت في عيونها.
.وآدم كان بيسرق النظرات وشافها لكن متأثرش..
وقال زين. ماتجيش الشركه النهارده اطلع على الجامعه وشوف محضراتك..
زين: هز راسه حاضر يا بابا زي ما تحب